Trening jogi – niższe tętno i ciśnienie

Badania dowodzą, że praktykowanie jogi obniża ciśnienie krwi i tętno, zwiększa wytrzymałość całego układu krwionośnego i sprawia, że pracuje on efektywniej – umożliwia maksymalny pobór tlenu podczas ćwiczeń. Jaki jeszcze wpływ ma joga na nasz układ krwionośny?

Pobudza przepływ krwi

Ćwiczenia jogi poprawiają krążenie krwi, szczególnie w kończynach dolnych i górnych, sprawiają, że zimne stopy i dłonie stają się cieplejsze. Dzięki ćwiczeniom jogi więcej tlenu dostaje się do komórek, które lepiej pracują. Uważa się, że np. pozycje skrętne (rotacje, skręty) pobudzają krążenie w organach wewnętrznych, przez co krew natlenowana dostaje się do nich szybciej. Pozycje odwrócone (inwersje) takie jak stanie na głowie, stanie na rękach czy przedramionach lub zwisy z głową w dół sprawiają, że krew z kończyn górnych czy miednicy dostaje się szybciej do płuc, gdzie wymieniana jest na natlenowaną. Joga zwiększa także poziom homoglobiny i czerwonych krwinek w ciele, które dostarczają tlen do tkanek. Krew staje się bardziej rozrzedzona, a płytki krwi stają się mniej podatne na „sklejanie” co zmniejsza prawdopodobieństwo powstawania zakrzepów. Taka sytuacja ogranicza ryzyko ataków serca czy powstawania zatorów.

Skąd ta wyższa odporność?

Kiedy poprzez wykonywanie pozycji jogi napina i rozciąga się na zmianę mięśnie oraz pobudza do pracy organy wewnętrzne, poprawia się przepływ limfy (bogatej w komórki odpornościowe). Dzięki temu układ limfatyczny pracuje sprawniej zwalcza infekcje, niszczy komórki rakowe i usuwa toksyczne zbędne produkty przemiany materii.

Twoje serce jak dzwon

Kiedy serce poddawane jest regularnemu zwiększonemu wysiłkowi (trening aerobowy) spada ryzyko zawału. Wykonywanie płynnych, bardziej dynamicznych sekwencji ćwiczeń jogi (szybsze przejścia z asany do asany lub Powitanie Słońca) zwiększa tętno do poziomu aerobowego. Jednak wykonywanie nawet spokojnych statycznych ćwiczeń, które nie przyspieszają tętna, prowadzi do poprawy kondycji układu krwionośnego.

Badania dowodzą, że u osób regularnie ćwiczących jogę obniża się trwale ciśnienie tętnicze. Brytyjski dziennik medyczny THE LANCET opublikował wyniki badania porównującego efekty z wykonywania pozycji Savasana (martwego ciała) i „zwykłego” leżenia na kocu. Po trzech miesiącach u osoby ćwiczącej tą technikę relaksacji zanotowano spadek ciśnienia skurczowego o 26 punktów a rozkurczowego o 15 punktów.